Start Grzechynia

Grzechynia

O Schronisku…
Schronisko oddaje do dyspozycji ok. 25 miejsc noclegowych na łóżkach piętrowych w sali znajdującej się na piętrze. Na parterze znajduje się jadalnia, piec węglowy, kuchenka gazowa, kominek oraz pomieszczenie sanitarne. Możliwe jest również użytkowanie pomieszczenia służbowego na piętrze.
Obiekt dostępny jest przez cały rok. Pomieszczenie sypialne ogrzewane jest piecem olejowym, natomiast analogiczne funkcje na dole pełni kominek. W razie potrzeby istnieje możliwość ocieplania pomieszczeń piecykami gazowymi. Brak jest ciepłej wody, kanalizacji oraz elektryczności. Woda bieżąca znajduje się na zewnątrz (kran oraz studnia). Występują dwa punkty strategiczne (WC), również znajdujące się na zewnątrz budynku. Narzędzia stolarskie oraz drewno znajdują się w drewutni, do której prowadzą dwa osobne wejścia od zewnątrz.W schronisku znajdują się wszystkie niezbędne rekwizyty do przebywania (garnki, naczynia, sztućce, siekiery, środki do mycia naczyń i sprzątania). Niezbędne jest posiadanie obuwia zamiennego.
Każda grupa przebywająca w schronisku zobowiązana jest do przestrzegania wszelkich zasad ostrożności przeciwpożarowej oraz do stosowania się do regulaminu obowiązującego podczas przebywania w gajówce. Przed opuszczeniem obiektu należy pozostawić po sobie należyty ład i porządek, aby kolejni piechurzy mogli bez trudu poradzić sobie w schronisku.
Te aspekty surowego standardu powodują, iż wewnątrz chałupy panuje niepowtarzalna atmosfera, która na długi czas utkwi każdemu w pamięci.

Położenie Schroniska

Schronisko „Grzechynia” znajduje się nieopodal szczytu Magurka (872 m. n.p.m.) w Paśmie Jałowieckim Beskidu Żywieckiego. Teren, na którym jest położone należy do gminy Sucha Beskidzka. Opiekę na drzewostanem pełni Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Katowicach wraz z jego terenową jednostką – Nadleśnictwem Suskim.
Najlepszy dostęp do obiektu występuje od strony Suchej Beskidzkiej, skąd prowadzą znakowane szlaki turystyczne do samego schroniska. Dogodny dojazd do Suchej za pośrednictwem PKP (linia kolejowa Kraków – Zakopane oraz Sucha Beskidzka – Żywiec) oraz PKS stanowią o dogodnym połączeniu komunikacyjnym. Można również dojechać bezpośrednio samochodem od strony osiedla Przysłop.
Taka lokalizacja może stanowić idealną bazę wypadową do wędrówek po Beskidzie Małym, Makowskim i Żywieckim. Koło leśniczówki przebiega również szlak rowerowy. Najbliższe schroniska turystyczne to:

Schronisko PTTK „Na Markowych Szczawinach”
34-223 Zawoja 2, tel. (33) 8775105 , 64 miejsca
markowe-szczawiny.pttk.pl

Schronisko PTTK „Na Hali Krupowej”
34-236 Sidzina, tel. (18) 4475005, 38 miejsc
www.krupowa.gory.plkrupowa.pttk.plwww.schronisko.republika.pl

Schronisko PTTK „Na Leskowcu”
34-100 Wadowice, tel. (33) 8721694 , 38 miejsc

Klekociny

Zawoja Opaczne

Szlaki na Grzechynię

Magurka (872 m. n.p.m.)
Popularne wzniesienie nazywane również Borsuczą Górą. Panorama ze zbocza obejmuje Pasmo Policy oraz Babią Górę, które widać stąd w całej okazałości. Przez Magurkę przebiega granica administracyjna pomiędzy Suchą Beskidzką a Zawoją. Szlaki wiodące na Magurkę nie prowadzą bezpośrednio na wierzchołek góry, ale omijają go zboczami.

Jałowiec (1111 m. n.p.m.)
Najwyższy szczyt pasma Jałowieckiego, odznaczający się pięknymi widokami spod szczytu i z hali Trzebuńskiej na południowo-zachodnim zboczu. Masyw Babiej Góry prezentuje się stąd w całej okazałości, od Krowiarek po Przeł. Jałowiecką. Na lewo rozciąga się imponująca panorama pasma Policy, a na wprost – Mędralowej. Dalej na zachód widać Pilsko, poprzedzone wyraźną Czerniawą Suchą i Lachów Groniem.

Zawoja Centrum – schronisko „Grzechynia”, znaki czerwone (z Zawoi ok. 1,5 godz.; do Zawoi ok. 1 godz.)
Szlak wychodzi z Zawoi Centrum drogą obok obiektów sportowych. Przecina Skawinę i biegnie głęboką doliną Potoku Surmiaków. Dalej pnie się wśród zabudowań, wyraźnie skręcając w prawo. Później wiedzie stokiem Surmiaków Gronia (766 m. n.p.m.), omijając z prawej strony osadę Smyraki, za której zabudowaniami, koło kapliczki, skręca w prawo, kierując się na przełęcz Przysłop (661 m. n.p.m.). Dochodzi tu wąska asfaltowa droga łącząca Zawoję ze Stryszawą po północnej stronie grzbietu. Z przełęczy widać Skawinę i Zawoję oraz górujące nad nimi pasma Policy i Babiej Góry. Tu krzyżują się znaki czarne z Zawoi Marszałki do Suchej Beskidzkiej.
Na wysokości osiedla Zalas można skręcić w prawo na nieoznaczoną drogę, by zboczem Skupniówki dojść do wsi Grzechynia, a następnie do Makowa Podhalańskiego. Szlak czerwony prowadzi dalej na północny wschód w kierunku Suchej, omijając stożkowy wierzchołek Mazurki od wschodu. Można wejść na szczyt zbaczając bez szlaku w lewo.
Mijając osiedle Zalas szlak prowadzi do ściany lasu. Po niedługim odcinku po lewej stronie znajdują się zabudowania leśniczówki „Grzechynia”. Szlak dalej prowadzi do stacji PKP w Suchej Beskidzkiej.

Sucha Beskidzka – schronisko „Grzechynia”, znaki czerwone (z Suchej ok. 2 godz.; do Suchej ok. 1,5 godz.)
Szlak zaczyna się przy stacji PKP w Suchej Beskidzkiej. Po przekroczeniu drogi na Lachowice, skręca po kilkudziesięciu metrach między domy w ulicę Spółdzielców. Po chwili droga się kończy, a szlak prowadzi ścieżką na skraju lasu. Biegnie stokiem, który miejscowi nazywają Pod Cholernym, bo ponoć u stóp wzgórza grzebano zmarłych na cholerę. Szlak przecina osiedle Kubasiaki, po czym skręca w prawo na leśną drogę wiodącą aż do niewielkiego osiedla Nowy Świat. Tam droga przechodzi w bity dukt i stromo pnie się w górę, najpierw skrajem lasu, stopniowo coraz bardziej się weń zagłębiając. Po prawej stronie przy szlaku znajdują się zabudowania leśniczówki „Grzechynia”.

Sucha Beskidzka – schronisko „Grzechynia”, znaki czarne (z Suchej ok. 2 godz.; do Suchej ok. 1,5 godz.)
Szlak zaczyna się przy stacji kolejowej, podobnie jak czerwony. Prowadzi wzdłuż drogi nr 946 na Lachowie, następnie obok szkoły skręca w lewo i przez długi czas wiedzie drogą asfaltową w dolinie potoku Zasypnica, zwanego również Zasepnicą, obok atrakcyjnych starych willi. Droga, wzdłuż której prowadzi szlak, cały czas pnie się lekko w górę. Na końcowym odcinku wyraźnie odbija w lewo, najpierw dość stromo wspina się na zalesione zbocze (po chwili podejście staje się łagodniejsze), by skręcić znów wyraźnie w lewo i dojść do osiedla Janiki. Po okrążeniu wierzchołka Magurki, szlak wychodzi z lasu na odsłonięte zbocze, z którego roztacza się piękna panorama Babiej Góry (uwaga: idąc w stronę przeciwną można pomylić miejsce, w którym szlak wchodzi w las). Z tego miejsca szlak schodzi wśród domostw zawojskiego osiedla Przysłop, gdzie łączy się z czerwonym. Czerwone znaki prowadzą do leśniczówki „Grzechynia”. Szlak czarny prowadzi docelowo do Zawoi Marszałki, mijając po drodze z lewej strony szczyt Urwisko (677 m. n.p.m.).